Onderzoek: privacybeleid anti-virusbedrijven schiet ernstig tekort

  • 0

Onderzoek: privacybeleid anti-virusbedrijven schiet ernstig tekort

Category:blog Tags : 

Last Updated on

Anti-virusbedrijven

anti-virusbedrijven

Anti-virusbedrijven moeten de gegevens van gebruikers beschermen, maar in de praktijk blijkt dat het privacybeleid van anti-virusbedrijven zelf ernstig tekort schiet en de bedrijven toegang tot gegevens willen waar ze eigenlijk helemaal geen toegang toe horen te hebben.

Dat stelt het Duitse testlaboratorium AV-Test aan de hand van eigen onderzoek. Voor het onderzoek werd het privacybeleid van 26 verschillende beveiligingspakketten gecontroleerd. Twee pakketten bleken helemaal geen privacybeleid te hebben, zowel niet bij de installatie van het programma als op de website van de leverancier. Om welke bedrijven het gaat is onduidelijk, aangezien AV-Test geen namen van leveranciers noemt. Van de 24 pakketten die wel over een privacybeleid beschikken blijkt die anti-virusbedrijven in bijna alle gevallen toegang tot meer gegevens dan nodig te geven. Het gaat dan om gegevens om de prestaties van het product te verbeteren of voor de marketing van de producten van het bedrijf of partners.

Alle anti-virusbedrijven verlenen zich in het privacybeleid namelijk het recht om gegevens met derde partijen te delen. Sommige anti-virusbedrijven geven zichzelf toegang tot biometrische gegevens die op de computer zijn opgeslagen of de seksuele voorkeur van de gebruiker. Verder willen 15 van de 24 anti-virusbedrijven toegang tot de surfgeschiedenis in de browser. Zes willen ook zoekopdrachten kunnen inzien en vijf behouden het recht om e-mails door te spitten. Eén anti-virusbedrijf stelt zelfs in het privacybeleid dat het het recht heeft om op het social media-account van de gebruiker berichten te plaatsen.

Ook gps-gegevens en wifi-locaties zijn niet veilig voor de anti-virusbedrijven. AV-Test stelt dat elk privacybeleid gemiddeld 12 pagina’s lang is en het er op lijkt dat fabrikanten niet willen dat hun gebruikers het privacybeleid begrijpen. Zo zijn de teksten voor doorsnee gebruikers niet te lezen en wordt er van lange zinnen en technische termen gebruik gemaakt. Verder zijn de anti-virusbedrijven onduidelijk over hoe lang ze gegevens opslaan, of het versleuteld is en met wie ze de gegevens delen. Juist vanwege het vertrouwen dat gebruikers aan beveiligingssoftware geven wil AV-Test dat anti-virusbedrijven met duidelijker privacybeleid komen.


Over de auteur

admin

Sinds 1995 werkzaam in de IT

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: